Доповідь начальника відділу освіти Матлахова І.М. на педагогічній конференції 2009
Оптимізація мережі.
Діяльність галузі освіти району у 2008-2009 році була спрямована на всебічний розвиток дитини як особистості, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей. виховання високих моральних якостей. Для задоволення освітніх потреб населення в районі функціонували в минулому навчальному році 28 загальноосвітніх навчальних заклади, в яких здобували освіту 3246 учнів, що на 171 менше року попереднього. Із загальної кількості навчальних закладів: 13 - І-ІІІ ступенів, 7 - І-ІІ ступенів, 5 - І ступеня, гімназія та вечірня школа. Одним із основних чинників забезпечення доступності та якості освіти є оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів. Загальне зменшення кількості дітей щороку на 150 – 200 чоловік призводить до її скорочення. У 2008 році припинила свою діяльність Осоївська ЗОШ І-ІІ ступенів. Для порівняння, по області у 2008 році припинили свою діяльність 25 загальноосвітніх шкіл, у тому числі: 17 - І ступеня, 7 - І-ІІ ступенів, 1 - І-ІІІ ступенів. Зменшилася в районі і наповнюваність класів з 14,6 до 14,3. У 2009-2010 навчальному році, за оперативними даними, до перших класів прийдуть 212 осіб, що на 42 особи менше, ніж у минулому році. В районі функціонує 15 шкіл з малою чисельністю учнів (це 55,5 відсотка до загальної кількості шкіл). В нас одна з найменших по області завантаженість шкільних приміщень - 36,4%. Збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів призводить і до скорочення педагогічного навантаження вчителів. Відділом освіти проводиться роз’яснювальна робота серед громадськості, батьків щодо оптимізації мережі закладів освіти. Оптимізація освітньої мережі має забезпечити підвищення якості освіти, економічну ефективність функціонування навчальних закладів, рівний доступ до якісної освіти, урізноманітнення освітніх послуг, що надають навчальні заклади. Оптимізація мережі навчальних закладів у сільській місцевості потребує забезпечення організованого підвезення дітей та педагогічних працівників до місць навчання, роботи та у зворотному напрямку. За межею пішохідної доступності проживають та потребують підвезення 437 учнів та 36 педагогічних працівників. Вирішенню цієї проблеми має сприяти реалізація програми «Шкільний автобус». В минулому навчальному році організованим підвезенням було охоплено 415 учнів, або 95 відсотків. Тому необхідно концентрувати фінансові ресурси галузі освіти і вирішувати придбання та заміну застарілих шкільних автобусів.
Профільне навчання.
Профілізація освіти є одним із пріоритетних напрямків розвитку освітньої галузі на сучасному етапі. В районі 39,4% учнів 10-11 класів охоплені профільним навчанням при середньо обласному показнику - 67,9%. У 2010-2011 навчальному році старшокласники загальноосвітніх навчальних закладів мають повністю перейти на профільне навчання. Реалізація профільності старшої школи передбачає попереднє самовизначення підлітка, а значить проведення допрофільної підготовки учнів через факультативи, предметні гуртки, секції, учнівські наукові товариства, Малу академію наук, предметні олімпіади, турніри тощо. Здійсненню профільного навчання сприяє і Миропільський навчально-виробничий комбінат, де професійну освіту в минулому році здобував 281 учень. В районі, на мою думку, ще недостатньо налагоджена співпраця закладів освіти з вищими навчальними закладами, що сприяло б якості профільної освіти. Через те, що у 2009-2010 навчальному році завершується перехід основної школи на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання, одним із пріоритетних завдань має бути створення в школах району належних умов для організації допрофільної підготовки, що може реалізовуватись через вивчення окремих предметів на диференційованій основі, запровадження курсів за вибором, профільну орієнтацію, інформаційну роботу. З метою створення сприятливого навчального середовища в минулому навчальному році для Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів та гімназії було придбано обладнання для кабінетів математики та хімії на суму 176,2 тис. грн.. Це повинно позитивно спрацювати при організації профілів природничо-математичного напрямку в цих закладах.
Робота з обдарованою молоддю.
Для виявлення інтелектуально обдарованої молоді учні району залучаються до участі у Всеукраїнських олімпіадах з базових дисциплін, турнірах, конкурсах. В цьому році у ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін ми маємо 2 переможця і найнижчий відсоток кількості переможців від кількості учасників. А переможці конкурсів-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук серед учнів району взагалі відсутні. Це свідчить про необхідність проведення системної роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти та проведення належної її координації з боку районного методичного кабінету. Із-за низької результативності не були представлені учнівські команди району на олімпіадах з основ інформатики, фізики і це при тому, що всі загальноосвітні заклади І-ІІІ ступенів забезпечені комп’ютерними комплексами, створені можливості для виходу в інформаційну мережу Інтернет. Слід зазначити, що у 2009-2010 навчальному році учні 9-х класів опановуватимуть інформатику як обов’язковий предмет, що накладе додаткові вимоги до формування відповідної навчально-матеріальної бази. На сьогодні в навчальних закладах І-ІІ ступенів комп’ютери використовуються в основному в управлінській діяльності. В роботі з обдарованою молоддю в умовах сучасної освітньої системи ефективніше має працювати Краснопільська гімназія. Їй необхідно розширити географію надання своїх освітніх послуг та підвищити якість наданих учням знань. Слід зазначити, що відсутність достатніх бюджетних видатків на навчальне обладнання протягом останніх 10-15 років призвело до повного фізичного і морального старіння навчальної техніки, устаткування, обладнання. Переважна більшість засобів навчання, зокрема прилади, дидактичні засоби, не відповідають вимогам сучасної освіти. Як результат – лабораторні чи практичні роботи, які передбачені навчальними програмами, не виконуються в повному обсязі. Це негативно впливає на роботу з обдарованою молоддю і є причиною невиконання учнями практичних завдань олімпіад різних етапів. Неповною мірою забезпечений рівний доступ до якісної освіти обдарованих учнів сільської місцевості і, як наслідок, відсутня стабільність їх виступів на олімпіадах. Відсутність достатнього фінансування освітньої галузі стримує розвиток і підтримку обдарованої учнівської молоді. Вже вкотре учні Краснопільської гімназії отримують можливість протягом навчального року перебувати і навчатися в США, витримавши випробування в конкурсі програми культурного обміну США «Акт на підтримку свободи – Програма обміну майбутніх лідерів». Серед 17 учнів області 2-а учні Краснопільської гімназії з серпня 2009 по травень 2010 року перебуватимуть в США. Еван Брукс – волонтер корпусу Миру США в Україні надає допомогу Краснопільській гімназії у викладанні англійської мови.
Зовнішнє незалежне оцінювання.
Другий рік проводиться зовнішнє незалежне оцінювання випускників, яке покликане забезпечити прозорість вступної кампанії у вищих навчальних закладах та наступність між загальною середньою та вищою освітою. В організації її було прикладено багато зусиль. Чітко спрацював пункт реєстрації та пункт тестування з української мови на базі Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів. В зовнішньому незалежному оцінюванні брали участь 205 учнів, що становить 72 відсотка до загальної кількості випускників 11-х класів. За результатами зовнішнього незалежного оцінювання медалі отримали 11 випускників 2009 року (73 % від претендентів), у тому числі: 6 - золото, 5 - срібло. Згідно з рішеннями педагогічних рад загальноосвітніх навчальних закладів претендентами на нагородження золотими і срібними медалями у 2008-2009 навчальному році в районі було визначено 15 випускників, з них 10 - золотими та 5 - срібними. Результати зовнішнього незалежного оцінювання 2009 року довели, що кількісний і якісний результат нагородження випускників золотими і срібними медалями значною мірою залежить від виваженого, об’єктивного, прозорого, відкритого підходу до визначення претендентів на нагородження медалями, насамперед, з боку навчальних закладів. В деяких закладах спостерігається необ’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів з боку вчителів, що призводить до застосування корекції поточного оцінювання, штучного накопичення оцінок. При виставленні оцінок вчителі інколи не враховують динаміку особистих навчальних досягнень учнів протягом усього періоду навчання. Тому вчителям необхідно бути більш вимогливими і пам’ятати, що багато залежить не лише від самого учня і його здібностей, а й від щоденної роботи вчителя. Керівникам навчальних закладів слід здійснювати постійний контроль за навчальним процесом.
Державна підсумкова атестація.
Відповідно до порядку закінчення навчального року та Положення про державну підсумкову атестацію учнів в районі успішно завершено 2008-2009 навчальний рік. Із 9-их класів випущено 347 осіб, з них 8 отримали свідоцтва з відзнакою. З 11-их класів випущено 288 осіб, з них 120 отримали Похвальні листи «За особливі успіхи у вивченні окремих предметів». На жаль, як зазначалося на обласній конференції, учні нашого району показали рівень знань з української мови і літератури нижче середньо обласного показника. Тому кожному педагогічному колективу необхідно глибоко проаналізувати результати своєї роботи у 2008-2009 навчальному році та здійснити вичерпні заходи на поліпшення стану справ.
Дошкільна освіта.
Дошкільну освіту в районі надають 27 закладів: 14 навчально-виховні комплекси та 13 дошкільні навчальні заклади, в яких перебувало в минулому році 728 дітей, що становить 52,6 % від загальної кількості. Цей відсоток є нижче обласного (який складає 69%), тим більше, що на обласній педагогічній конференції поставлена більш вища планка охоплення дошкільною освітою – 75%. Тому, шановні голови сільських і селищних рад, нам з вами необхідно здійснити конкретні і вичерпні заходи щодо підвищення охоплення дітей дошкільного віку дошкільною освітою. Не створюються, а значить не працюють в районі дошкільні групи з різним режимом перебування, не запроваджуються альтернативні форми дошкільної освіти. У населених пунктах, де немає або недостатньо місць в дошкільному закладі силами працівників системи дошкільної освіти слід запроваджувати соціально-педагогічний патронат сімей, у яких виховуються діти дошкільного віку, для забезпечення їхнього права на якісну освіту та надання консультативної допомоги батькам. Максимальне охоплення дітей п’ятирічного віку має забезпечувати однакові стартові умови для навчання дітей в школі. В районі відсоток їх охоплення становить 79 при середньо обласному 97. Говорячи про дошкільну освіту, ми в першу чергу акцентовуємо увагу на створенні умов для перебування дітей в закладі, забезпеченні повноцінного харчування, дотриманні норм харчування, показниках захворюваності дітей, і це правильно. Але варто більше працювати над створенням умов для розвитку дошкільнят. В районі відсутні групи творчо-розвивального характеру. Їх напрямки можуть бути різноманітні: естетичний, гуманітарний, фізкультурно-оздоровчий та інші. Потрібно працювати над створенням груп з пріоритетними напрямками освітньої діяльності. Серед причин, що ускладнюють й уповільнюють процес розвитку дошкільної освіти залишається неналежне фінансування. Це позбавляє маленьких мешканців права повноцінно та різнобічно розвиватися, здобувати якісну дошкільну освіту, готуватися належним чином до систематичного шкільного навчання, ставить сільських дітей у нерівні умови з однолітками з міської місцевості.
Позашкілля.
Успішній реалізації завдань формування духовності дітей сприяє діяльність Краснопільського центру дитячої та юнацької творчості як центру освітньо-виховної роботи з дітьми та підлітками в позаурочний час. Гуртковою діяльністю в ньому охоплено 553 дітей, або 17,3% дітей та учнівської молоді. Це один із найнижчих показників серед районів області. Ось уже більше 10 років не збільшується кількість годин гурткової роботи, а в цьому році пройшло їх зменшення. Його фінансування продовжує залишатися, як і раніше, із загального формульного розрахунку освітньої галузі. Щорічні розміри асигнувань на утримання Центру дитячої та юнацької творчості є незначними. Не дивлячись на це гуртківці Центру показують хороші результати. І рік Позашкілля в минулому році посприяв зміцненню його матеріальної бази, проведенню ремонту приміщень. Одним із завдань нашого позашкільного закладу, я вважаю, є розширення гурткової роботи у сільській місцевості.
Атестація закладів.
В 2008-2009 навчальному році згідно плану було проатестовано 4 заклади освіти району, зокрема: Славгородська та Хмелівська загальноосвітні школи (достатній рівень), Краснопільський ДНЗ №3 «Дзвіночок» (високий рівень) та Великобобрицький ДНЗ (достатній рівень) Атестація дозволяє визначити рівень ефективності діяльності закладу, формувати в учасників освітнього процесу стійкої мотивації на поліпшення результатів роботи, постійної потреби в самовдосконаленні. Тож важливим завданням подальшого проведення державної атестації навчальних закладів в районі повинно бути визначення результатів роботи закладу, рівня формування навчальних і життєвих компетентностей дітей. Оцінювати треба виключно результати роботи.
Педагогічні кадри.
Результативну роботу навчальних закладів забезпечують педагогічні працівника. Їх в районі 584 чоловіки, в тому числі в загальноосвітніх навчальних закладах - 451 педагог, в дошкільних закладах - 94, в позашкільних - 21. Педагогічні звання «Вчитель-методист» мають 8 чоловік, «Старший вчитель» - 47, спеціаліст вищої категорії - 138, спеціаліст І категорії - 145. Постійно зростає якісний склад педагогів. Вищу освіту мають 443 або 75,9 % педагогів. Сьогодні приєднується до нашої районної освітянської спільноти ще 1 молодий фахівець. Дозвольте її представити: Ткаченко Юлія Валеріївна – учитель англійської мови Ряснянського НВК. Я бажаю Вам, Юлія Валеріївна, вірності обраному шляху педагога, своєю наполегливою працею досягти учительських вершин, і нехай Ваші учні надихають Вас на починання і звершення. Я окреслив окремі аспекти діяльності освітянської галузі району. Запрошую до обговорення наших проблем, пропонуйте шляхи їх вирішення. Дякую за увагу.
І. М. Матлахов, начальник відділу освіти Краснопільської райдержадміністрації