Ми зараз постійно чуємо про інформатизацію суспільства
і школи. Створюються різноманітні служби, прийняті закони України «Про
інформацію», «Про національну програму інформатизації» і т.п. В той же час
основними сховищами і розповсюджувачами набутої інформації у селі залишаються
бібліотеки.
Я не стану детально формулювати дане питання, доводити
його важливість і вводити у його зміст, оскільки з усім цим можна ознайомитись
із циклу моїх статей у часописі відділу освіти «Освіта Краснопільщини» за
2010-2012 роки. Там же окреслені і проблеми, і можливі шляхи їх вирішення. Щось
вдалося зрушити з мертвої точки, а щось залишається на місці і сьогодні. Тому
зараз зупинюсь на 2 вже згаданих у часописі взаємопов’язаних проблемах:
1. Вчителі не забезпечені методичною
літературою, учні – навчальною, пізнавальною, всім користувачам не вистачає
довідкової інформації.
2. Більшість бібліотек давно
перетворились в архаїчні склади застарілої літератури, до якої мало хто звертається,
користувачі відвернулись від бібліотек.
Закономірно виникає 2 питання – чи потрібна нам така
бібліотека-склад-архів, і як вирішити проблему забезпечення учасників
навчально-виховного процесу необхідною інформацією?
Комп'ютеризація у більшості шкіл нашого району не
торкнулась бібліотек. Програма комп'ютеризації сільських шкіл у багатьох місцях
привела до наступного: якщо в школу поставлені один чи більше комп'ютерів, то
вони найчастіше опиняються у секретаря, завуча, але ніяк не в бібліотеці. Потребу
комп’ютеризації діловодства я чудово розумію і не спонукаю відмовитись від
нього. Але західний досвід показує, що коли в країнах Європи починалася
комп'ютеризація шкіл, а особливо підключення до Інтернету, фахівці дуже швидко
прийшли до висновку: якщо в школі 1-2 комп'ютери, вони повинні стояти в
бібліотеці. Знаю, що більшість з вас подумки обурились. Звичайно, це не
означає, що ми повинні сліпо наслідувати західний досвід, тому про ці проблеми
я й хочу поговорити більш детально. Як нам, у наших умовах, їх вирішити.
У даній доповіді медіатека
– це зібрання інформаційних ресурсів (на усіх видах носіїв), спрямованих на
забезпечення навчального процесу і виховної роботи.
Інформаційний
центр (ШБІЦ) – це
структурний підрозділ, що включає медіатеку, в якому створені умови для
індивідуальної роботи з інформацією учнів та вчителів.
Яка ж роль медіатеки в освітньому процесі? Чи потрібні
нам такі перетворення?
Медіатека в школі повинна мати значно більш широкі
функції, ніж просте забезпечення інформацією навчального процесу. В першу
чергу, це застосування інших технологій у навчанні, крім одержання знань в
готовому вигляді і репродуктивне відтворення їх. Саме на базі інформаційного центру, де
сконцентровані всі інформаційні ресурси, дітей вчать не тільки знаходити, але й
оцінювати, сортувати, перевіряти і відбирати інформацію, вчать навичкам
формування будь-якого запиту, формам організації і представлення інформації. Лише
фахівці БІЦ спроможні дати учню можливість індивідуальної роботи й
індивідуальної підтримки в одному місці, де зібрані всі ресурси.
Років десять тому активізувався процес організації
медіатек у школах України і проявились три основних варіанти їх організації.
Перший варіант, до якого поступово йдуть майже всі школи
нашого району, базується на використанні навчальних комп'ютерних класів у школі.
Медіатека як
фонд непаперових носіїв інформації створюється окремо від бібліотеки і
знаходиться, як правило, у веденні вчителів інформатики. Зав. медіатекою – вчитель
інформатики.
Відповідно до цієї моделі в школу надходить навчальний
комп'ютерний клас і деяка кількість навчальних комп'ютерних програм на
компакт-дисках. Все це хазяйство природним шляхом потрапляє в руки вчителя інформатики.
У цій ситуації в школі виникнуть два інформаційних
центри: один, вузько спеціалізований, при кабінеті інформатики, і другий, можливо
застарілий і неповний – при бібліотеці, тобто по суті – жодного повноцінного.
Більш того, комп'ютерний клас у другій половині дня буде найчастіше простоювати.
Ефективність роботи таких структур, на мій погляд, низька.
Це обумовлено такими причинами:
1. Інформація з одного питання чи предмета
фізично знаходиться в двох різних фондах і не можна одержати огляд повного спектра
наявної інформації. Оскільки комплектування книжкових і медіа-фондів ведеться
різними людьми без координації, тому немає загальної картини інформаційного
фонду школи і загального інформаційного середовища в школі.
2. Учителя-інформатики не можуть виконувати
роботу фахівців-бібліотекарів по правильному складанню зведених систематичних
каталогів CD, що не забезпечить вільний доступ до інформації, яка в них
знаходиться. Та й не зацікавлені вчителі інформатики у поповненні фонду з інших
питань, окрім свого предмета.
Друга модель, (так званий «шведський варіант»),
призначена для нечисленних шкіл. Відповідно до цієї моделі
навчальний комп'ютерний клас у першій половині дня використовується
вчителями-предметниками для проведення уроків, а в другій – бібліотекою для
індивідуальної роботи учнів.
Як це робиться у Швеції? Школа розміщує по сусідству
бібліотеку з фондом на усіх видах носіїв і комп'ютерний клас. Суміжна стіна між
класом і бібліотекою засклена. Клас має два виходи – у коридор і в бібліотеку.
Коли в класі йдуть уроки, двері в бібліотеку закриті, а після уроків вхід у
комп'ютерний клас тільки через бібліотеку. У самій бібліотеці знаходиться
службовий комп'ютер.
Така модель організації шкільної медіатеки
застосовується у Швеції для небагатих державних шкіл, особливо в провінції.
Звичайно, в проекції на нашу сучасність він також може зазнати певних змін.
В цього варіанта також є свої недоліки:
1. Потрібно виділити для бібліотеки
приміщення в безпосередній близькості від комп'ютерного класу – не в усіх школах
є така можливість.
2. Комп'ютерний клас фактично
переходить у руки одночасно двом хазяїнам: бібліотекареві й учителеві
інформатики, і тут потрібне мудре керівництво, щоб зберегти необхідний баланс
повноважень.
Третя модель базується на інформатизації власне
шкільної бібліотеки, на створенні в ній комп'ютеризованого читального залу з
виходом в Інтернет.
У таких бібліотеках збираються і каталогізуються
матеріали на усіх видах носіїв, забезпечується можливість користувачам для
індивідуальної роботи і максимально можливий доступ до інформації. При цьому
вона повністю забезпечена комп’ютерами. Відповідно
до цієї моделі комп'ютеризований читальний зал бібліотеки повинен бути
пристосований переважно для індивідуальної роботи учнів і вчителів. Це не
означає, звичайно, що він не може бути використаний для проведення уроків. Навпаки,
якраз в такому варіанті, вчителям-предметникам найпростіше провести урок з
використанням комп’ютерних технологій саме в читальному залі бібліотеки, а не
підлаштовуватися під розклад вчителя інформатики. Відповідно до цієї моделі
шкільна бібліотека перетвориться в повноцінний шкільний бібліотечний
інформаційний центр з найширшим спектром інформаційних послуг, перераховувати
які можна довго.
Головними перешкодами на
шляху поширення цієї моделі в Україні є розкручена індустрія комп'ютерних
класів та недостатнє технічне забезпечення (крім комп’ютерів потрібен і
принтер, сканер, копір, і витратні матеріали до них). Адже у невеликій школі
може просто не бути ресурсів для запровадження такого варіанта.
Головне ж, на жаль, полягає
в тому, що у нас до цього варіанта ні психологічно, ні професійно не готові ні
вчителі інформатики, ні бібліотекарі, ні керівники шкіл.
Є й інші варіанти організації медіатек у закладі, які
часто є модифікаціями або симбіозами вищеназваних моделей. Всі вони зводяться
до одного – щоб забезпечити всіх учасників навчального процесу інформаційними
ресурсами – не обов’язково накупляти тонни літератури, яка через певний час
стає застарілою. Краще забезпечити доступ до актуальних джерел інформації всім
учасникам навчально-виховного процесу.
Навіщо я все це тут розповідаю?
Та тому, що школа, яка має готувати дитину до
майбутнього, чомусь поступово перетворюється у архаїзм минулого. Бібліотекар,
який в першу чергу має бути медіаспеціалістом, провідником у світі інформації,
має навчити читачів орієнтуватися у ньому, часто сам не володіє елементарними
знаннями з інформаційних технологій. І в цьому винні не лише бібліотекарі (хоча
і вони також). Є бібліотекарі, які по
можливості намагаються покращити і обслуговування, і всій професійний рівень.
Щоб не бути голослівною, як приклад наведу бібліотекаря Ряснянського НВК:
людина, яка рік тому практично не знала, скільки клавіш на мишці і яким боком
її тримати, сьогодні активно використовує комп’ютер для роботи з учнями.
Відвідуваність бібліотеки значно підвищилась, користувачі не вибувають. Зверну
увагу, що це бібліотекар-пенсіонер без вищої освіти, а не молода дівчина. І
комп’ютер у неї в бібліотеці далеко не сучасний і лише один.
Звичайно, не всі працівники у будь-які галузі працюють
з великим бажанням і ентузіазмом. І ніхто цього не може вимагати від них. Тому
в першу чергу керівник закладу має бути зацікавлений у перетворенні
бібліотекаря у медіаспеціаліста. Одного бажання працівника занадто мало. Якщо
не буде підтримки з боку керівництва, то годі чекати кардинальних змін. А
підтримку керівництва видно хоча б по тому, як використовуються мультимедійні
комплекти, які надійшли до бібліотек семи опорних шкіл. Гадаю, ці комплекти
могли б стати початком створення інформаційних центрів.
І ще трішки про кадри.
Для сторонніх людей бібліотекар – це людина, яка видає
книги. Вони й не думають, що це лише один і не найбільший із тридцяти його
посадових обов’язків. І тут випливає ще одна проблема – що робити школам, в
яких взагалі немає посади бібліотекаря? (хоча це стосується і тих, у кого
бібліотекарі працюють не на ставку). В такому випадку одним із варіантів
вирішення кадрової проблеми може стати введення посади інженера-електроніка,
яка має певні суміжні функції і за типовими штатними нормативами може бути у
кожному закладі. Тобто я хочу сказати (помріяти), що бібліотекар – не єдина
людина, яка може працювати в інформаційному центі, адже значне розширення
спектру послуг (в тому числі і платних), які надає бібліотека, одна людина у
великому закладі може і не осилити. Все залежить від фінансових можливостей
закладу і мудрого керівництва.
Звичайно, деякі міри можуть видатись незвичними і
непопулярними. Але давайте реально дивитись на речі. Під лежачий камінь вода не
тече. І якщо ми і далі будемо стояти на архаїчних методах організації навчання
і виховання – навряд чи зможемо дати учням повноцінні знання і підготувати їх до
життя в інформаційному суспільстві.
Переглянути супровід у форматі .ppsx (752 kb)
Чуєнко К.П., 7 17 03
|