Мотивація навчання дітей з особливими потребами має низку особливостей.
Як відомо, якість навчання, його значущість для школяра лежать в основі мотиваційної сфери. Мотив навчання – це спрямованість учня на різні сторони навчальної діяльності.
Рівень сформованості навчально-пізнавальної мотивації і навчально-пізнавальної компетентності в цілому залежить від того, в якому навчальному середовищі здійснюється навчально-пізнавальна діяльність дитини.
До позитивних ознак мотивації можна віднести:
- загальне позитивне ставлення дитини до школи;
- коло інтересів – дитину цікавлять явища навколишнього світу;
- допитливість, яка є формою виявлення широкої розумової активності школярів;
- віра в авторитет учителя і готовність виконувати будь-які завдання.
До негативних особливостей мотивації школярів з особливими потребами належить те, що їхні мотиви:
- недостатньо дієві, тому самі по собі довго не підтримують навчальну діяльність;
- ситуативні, їх швидко задовольнити, але без підтримки вчителя вони можуть згасати і не відновлюватися;
- малоусвідомлені, що проявляються в невмінні школяра назвати, що й чому йому не подобається в навчальному предметі;
- містять орієнтацію школяра частіше на результат навчання, а не на способи навчальної діяльності.
Проблема корекційної допомоги дітям з труднощами в навчанні не перестає бути актуальною завдяки збільшенню їх кількості. Без спеціальних педагогічних заходів діти з особливими освітніми потребами не можуть засвоїти навчальну програму. Насамперед це пов'язано з несформованістю учбово-пізнавальної діяльності в дітей, порушеннями позаінтелектуальних компонентів учбово-пізнавальної діяльності, працездатності, рівня довільної регуляції поведінки, мотивації.
Рекомендації вчителю щодо розвитку мотивації до навчання учня з особливими потребами:
- Під час формування мотивації учителю слід враховувати вікові особливості дитини та особливості її психофізичного розвитку.
- Необхідно організувати залучення дитини до активних видів діяльності і взаємодії її з іншими людьми (учителями, ровесниками).
- Не можна забувати, що в процесі діяльності і соціальних контактів у школярі виникають психічні новоутворення, які проявляються новим ставленням до себе, своєї діяльності
- Особливу увагу слід приділяти розвитку вольових якостей учня.
Отже, вчителю необхідно вміти створити таке навчальне середовище, яке сприяло б формуванню мотивації на пізнання, включення учнів у самостійну навчально-пізнавальну діяльність.
Завідувач районною ПМПК відділу освіти, молоді та спорту Краснопільської РДА Хільгора А.В. |