Одним із пріоритетних напрямків
діяльності працівників психологічної служби є психологічний супровід
деструктивних сімей, особливо, з прийомними дітьми.
Прийомні діти – це діти, які мають складний
життєвий досвід. У більшості з них діагностується педагогічна занедбаність,
порушення мови, а інколи, затримка психічного розвитку.
Досвід роботи свідчить, що практично у всіх
прийомних дітей спостерігаються невротичні реакції, висока тривожність, агресивність,
неконтактність. Причина такого стану – це «погані гени», досвід емоційної
депривації. Досвід самотності, досвід нехтування та жорстокого ставлення з боку
біологічних батьків, досвід втрати сім`ї, відчуття повної невизначеності.
Прийомні діти відчувають себе наляканими
або такими, що завинили, демонструють бурхливі захисні реакції і часто не
можуть справитися зі своїми емоціями, як це робить більшість дітей їх віку.
Іноді прийомні діти і в учнівському середовищі бувають ізольованими. Тому педагогам,
практичним психологам, соціальним педагогам необхідно ретельно планувати свою
діяльність, виключати такі завдання, які можуть спричинити психоемоційну
напругу: - створення
«генеалогічного дерева»;
- написання
автобіографічних творів;
- святкування
8 Березня, Дня Матері;
- прохання
принести світлини, зроблені у ранньому віці (для класних фотоальбомів).
Подібні завдання підкреслюють
відмінності прийомних дітей від їх однолітків.
Важливо звертати увагу й на те, що
говориться у класі про влаштування в сім`ю навіть тоді, коли прийомних дітей у
класі немає.
Актуальним є і питання взаємодії вчителя
з прийомними батьками. Часто прийомні батьки почувають себе невпевнено у
спілкуванні з вчителями. Цьому сприяє багато факторів, від їх власного
негативного досвіду навчання в школі до повної відсутності проблем з навчанням
власних дітей, але в першу чергу – відсутність певного плану співробітництва з
вчителем. А тому задача педагога – навчити батьків, як допомогти дитині
навчатися, знайти можливість займатися з дитиною додатково, намагатися
приділяти більше уваги і під час відпочинку. Важливою умовою співпраці є
дотримання наступних принципів: прийняття, точність інформації, допомога,
захист прав та інтересів дитини.
Недотримання цих принципів може
призвести до проблем у психофізичному розвитку прийомних дітей, коли вони
бачать свої відмінності від однолітків та отримують від шкільного середовища
звістку про те, що їх статус, у кращому випадку «незвичайний». Тому підтримка
позитивного професійного контакту педагогічного колективу та прийомної сім’ї є
необхідною умовою успішної соціально-психологічної адаптації та навчання дітей.
Методист
з психологічної служби Т.С.Скирта |