Психолого-медико-педагогічна консультація на сьогоднішній день стала задоволенням потреб дітей, які потребують реабілітації і корекції фізичного або розумового розвитку.
Щороку підвищується рівень виявлення дітей з вадами психофізичного розвитку. Однією з причин цього є перехід до активного виявлення всіх дітей з порушеннями розвитку в районі. Актуальним стає так зване раннє втручання, коли діти групи ризику виявляються від народження і вже протягом перших років життя отримують медичну, корекційно-розвиткову допомогу.
У 2009-2010 навчальному році в районі налічувалося 84 дітей-інвалідів. В закладах району навчається 40 дітей: 18 з них – за індивідуальною формою навчання відповідно до висновків обласної психолого-медико-педагогічної консультації або довідки ЛКК.
Протягом навчального року дітям надається корекційна допомога як з боку шкільних психологів, так і з боку консультантів районної психолого-медико-педігогічної консультації. Батькам та рідним надавалися поради та консультації, проводились бесіди щодо роботи з дітьми, які мають тяжкі порушення у психофізичному розвитку.
В цьому році районною ПМПК проведено 4 діагностичні засідання. Консультацією було обстежено 10 дітей: 7 – пройшли повторне обстеження і 3 – це діти, які прийшли консультуватись вперше.
Актуальним питанням на сьогодні є наказ управління освіти і науки облдержадміністрації «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах району до 2012 року» від 14.01.2010 року №19.
Інклюзивне навчання – це право дитини на освіту та право навчатися за місцем проживання, яке передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Завдання інклюзивної освіти:
- організувати навчально-виховний процес, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей;
- розробити систему надання спеціальних освітніх та фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами; ·
- створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його межами.
Якість навчально-виховного процесу значною мірою визначається тим, наскільки враховуються та реалізуються потенційні можливості навчання й розвитку кожної дитини, її індивідуальні особливості. Якими б не були фізичні чи психічні обмеження, у дитини завжди є резерви для розвитку, використання яких може суттєво поліпшити якість її життя.
Більшість дітей з особливостями психофізичного розвитку може навчатися у загальноосвітніх школах за умови реалізації інклюзивної освіти. Пріоритетними напрямами є сприяння соціальному та емоційному розвиткові кожної дитини з тим, щоб вона відчувала себе неповторним, повноцінним учасником суспільного життя.
Завдання перед закладами освіти:
- своєчасно виявляти дітей з низьким рівнем психофізичного розвитку;
- проводити консультативно-просвітницьку роботу серед батьків щодо навчання та виховання дітей з особливими потребами в сім’ї;
- співпрацювати з районною та обласною психолого-медико-педагогічною консультацією щодо надання кваліфікованої допомоги батькам, діти яких мають вади у розвитку;
- під час навчання дітей даної категорії потрібно враховувати їх здібності та можливості, здійснювати індивідуальний підхід.