Хотілося
б, щоб ми частіше замислювалися над вихованням дітей.
Якими ми хочемо їх
виховати? Для чого,заради чого?
Принцип мистецтва виховання такий:
діти повинні
виховуватися не для сьогодення, а для майбутнього.
Можливо так покращиться рід
людський.
Ємануіл Кант.
Одним із механізмів реалізації цілей та завдань щодо удосконалення діяльності психологічної служби є реалізація Програми розвитку психологічної служби системи освіти області на період до 2012 року, яка прийнята на виконання наказу управління освіти і науки від 31.10.2008 року №743 «Про стан та перспективи розвитку психологічної служби системи освіти Сумської області», наказу №19 відділу освіти від 27. 01.2009р. «Про затвердження «Програми розвитку психологічної служби системи освіти Краснопільського району на період до 2012 року».
Заплановані обласною та районною програмою заходи спрямовані на забезпечення організаційних, науково-методичних, кадрових умов для розвитку психологічної служби. Аналіз стану їх виконання свідчить, що протягом 2009-2010 н.р. досягнуто певних позитивних результатів у кожному напрямку діяльності.
Так, за результатами аналізу кадрового забезпечення закладів освіти збільшилась кількість соціальних педагогів у закладах освіти. Даними посадами забезпечені 5 навчальних закладів, що становить 39% від потреби.
Посадами практичних психологів - 12 закладів, що становить 42% від потреби.
У районі повноцінно функціонує 3 освітніх округи, що становить 37% від потреби.
Розвиток психологічної служби системи освіти району характеризується не тільки кількісними, але й якісними показниками.
Серед практичних психологів 91% мають вищу спеціальну освіту. Практичний психолог Великобобрицької ЗОШ І-ІІІ ст. здобуває вищу базову освіту. Позитивна тенденція спостерігається щодо збільшення частини соціальних педагогів, які мають вищу базову освіту. З 5 соціальних педагогів вищу базову освіту мають 4.
Протягом 2009-2010 н.р. підвищився кваліфікаційний рівень у 2 практичних психологів.
Реалізація завдань Програми щодо науково-методичного забезпечення діяльності фахівців служби здійснювалась через такі форми роботи: семінари, наради, методичні об’єднання, засідання творчої групи «Школа молодого фахівця», вивчення стану діяльності працівників служби, групові та індивідуальні консультації.
У 2009-2010 н.р. фахівці служби взяли активну участь у Всеукраїнській конференції, у теоретико-практичних районних та обласних семінарах.
Протягом 2009-2010 навчального року практичні психологи, соціальні педагоги брали активну участь в удосконаленні навчально-виховного процесу, підвищенні ефективності виховної роботи в навчальних закладах, реалізації засад особистісно-зорієнтованої освіти, профільного навчання та у вирішенні значущих проблем життєдіяльності закладу.
Аналіз діяльності працівників служби показав, що в минулому навчальному році було проведено понад 8000 консультацій для учнів, 3884 для педпрацівників, близько 5000 консультацій для батьків.
Корекційно-розвивальною роботою було охоплено 945 учнів та вихованців. Належну увагу даному напрямку діяльності приділяють практичні психологи: Бесараб В.В. (Самотоївська ЗОШ І-ІІІ ст.), Мікаєлян С.А. (Краснопільський НВК), Подшивалов В.М. (Мезенівський НВК), ЛомакоР.П. (Краснопільська гімназія), Скрипка В.М. (Миропільській НВК), Дядечко Н.І. (Краснопільська ЗОШ І-ІІІ ст.), Жаботинська Л.В. (Чернеччинський НВК).
Важливе місце в роботі фахівців психологічної служби займають проблеми соціального характеру: соціально-психологічний супровід дітей, які опинилися в кризових ситуаціях, просвітницька робота з батьками щодо забезпечення прав дітей, створення умов для соціально-психологічного комфорту та безпеки дітей, реалізації їх права на рівний доступ до якісного навчання та задоволення потреб, соціально-психологічний супровід дітей трудових мігрантів. З цією метою протягом року проведено близько 60 виховних годин, понад 50 виступів на батьківських зборах.
Соціальними педагогами закладів освіти району проведено обстеження житлово-побутових умов 60 учнів, ініційовано 25 звернень до органів місцевого самоврядування щодо надання допомоги сім’ям, які опинилися в складних життєвих ситуаціях. Творчо і самовіддано працює психологічна служба Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ст. Практичний психолог Дядечко Н.І. і соціальний педагог Сидоренко В.М. успішно співпрацюють з класними керівниками, адміністрацією, вчителями, вболівають за успіхи дитини, підтримують в ній дух оптимізму і завжди відчувають підтримку з боку керівника закладу Яремчука А.І.
Ключову роль у реалізації просвітницької, профілактично-превентивної та консультативної роботи у Чернеччинському НВК відіграють практичний психолог Жаботинська Л.В. і соціальний педагог Гоч Н.В. За сприяння керівника закладу Лесь С.М. в закладі понад 5 років впроваджується одна із ефективних форм роботи – тренінгові заняття за програмою «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя. Це дає можливість будувати системну просвітницьку та профілактичну роботу з учнівською молоддю.
Разом із тим у реалізації регіональної програми розвитку служби є проблеми, що негативно позначаються на розвитку психологічної служби. Залишається актуальним питання щодо психологічного супроводу дошкільних навчальних закладів, тому що в жодному ДНЗ не введена посада практичного психолога. Дефіцит сьогодні складає 7 ставок. Відповідно до нормативів чисельності 9 закладів не забезпечені соціально-психологічним супроводом, що складає 2,25 ставки.
Термінового вирішення потребує проблема забезпечення належних умов праці фахівців служби. На 01.06.2010 року жоден соціальний педагог не має окремого кабінету, лише кабінети практичних психологів Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ст., Ряснянського та Краснопільського НВК (керівники закладів Яремчук А.І., Карпенко О.І., Придатко М.П.) відповідають вимогам ,що зазначені в Положенні про психологічний кабінет. Жоден із спеціалістів не має комп’ютера.
Реформування освіти, перехід на профільне навчання підвищують вимоги до соціальної, комунікативної та психологічної компетентності учнів. У значній мірі вирішити це питання дозволяє викладання психологічних дисциплін. Однак лише Лесь С.М., керівник Чернеччинського НВК, Маслов В.В., керівник Мезенівського НВК, Кравченко Т.І., керівник Самотоївської ЗОШ І-ІІІ ст. знайшли можливість за рахунок факультативних курсів виділити практичним психологам години для викладання психологічних дисциплін.
Своєчасне
вирішення зазначених проблем сприятиме підвищенню ефективності діяльності
фахівців психологічної служби системи освіти, вирішенню завдань, які окреслені
Програмою розвитку психологічної служби на період до 2012 року.